Domov >Imunoblog >Strokovno > Priporočila za dober imunski sistem starejših ljudi

Priporočila za dober imunski sistem starejših ljudi

Imunski sistem je zbirka različnih celic, na katere staranje močno vpliva in zato imunski sistem s starostjo postane manj odziven na različne dražljaje. Posledično so starejše osebe bolj dovzetne za nalezljive bolezni in dlje časa okrevajo po njih, se slabše odzivajo na cepljenje ter so bolj dovzetne za rakave in nekatere avtoimunske bolezni.

Na delovanje imunskega sistema ugodno vpliva tudi zdrav življenjski slog. Zato je še posebej pomembno, da se starejši zdravo in uravnoteženo prehranjujejo, zadosti gibljejo in se pred nalezljivimi boleznimi zaščitijo tudi s cepljenjem.

 

 

Kako se imunski sistem spreminja s starostjo?

Ena izmed najbolj raziskanih posledic staranja je zmanjšanje delovanja imunskega sistema. Imunski sistem starejših se slabše odzove na nove povzročitelje bolezni ali celo na povzročitelje bolezni, s katerimi so se v preteklosti že srečali. Posledično so starejši bolj dovzetni za nalezljive bolezni, kot je npr. gripa.

Po drugi strani so vnetja, ki se pojavijo zaradi delovanja prirojenega imunskega sistema, bolj intenzivna in trajajo dlje časa. Zaradi tega se pri starejših pogosteje pojavljajo vnetne bolezni, kot so srčno-žilne bolezni, Alzheimerjeva in Parkinsonova bolezen ter osteoartritis.

Pred nalezljivimi boleznimi se lahko zaščitimo s cepljenjem

Tveganje za razvoj nalezljivih bolezni lahko zmanjšamo s cepljenjem. Gripa je močno nalezljiva virusna bolezen, ki pomeni največje tveganje ravno za starejše, otroke do petega leta in nosečnice, saj pri teh rizičnih skupinah bolezen običajno poteka v težji obliki. Zato strokovnjaki priporočajo cepljenje, saj se s tem ne prepreči le razvoja bolezni, temveč tudi zaplete, ki to bolezen pogosto spremljajo.


Žal s cepljenjem pri starejših sicer močno zmanjšamo tveganje za razvoj gripe, ne moremo pa popolnoma zagotoviti, da se bolezen ne bo razvila.

Žal s cepljenjem pri starejših sicer močno zmanjšamo tveganje za razvoj gripe, ne moremo pa popolnoma zagotoviti, da se bolezen ne bo razvila. Težava je v tem, da celice imunskega sistema starejših zaradi staranja ne reagirajo tako močno na cepivo, kot se to zgodi pri mlajših posameznikih, in zaradi tega se pri nekaterih starejših osebah navkljub cepljenju razvije bolezen. Pri tem je pomembno poudariti, da cepljenje še vedno najbolj prispeva k zmanjšanju tveganja za razvoj gripe, vendar pa je hkrati priporočljivo slediti tudi drugim navodilom za zaščito pred nalezljivimi boleznimi.

Zdrava in uravnotežena prehrana prispeva k boljšemu delovanju imunskega sistema

Telo za učinkovit imunski odziv potrebuje veliko količino energije. Da bi zagotovili ustrezno količino energije, je treba zagotoviti ustrezno prehrano. Študije so pokazale, da uravnotežena prehrana, ki vsebuje vsa potrebna makrohranila (ogljikovi hidrati, proteini) in mikrohranila (minerali, vitamini), lahko poveča učinkovitost imunskega sistema pri starejših, kar so ugotovili z boljšim odzivom imunskih celic. Prav tako so pokazali, da se starejši, ki dnevno uživajo vitamine in minerale, bolje odzivajo na cepljenje (npr. proti gripi ali pnevmokoknim okužbam) in proizvedejo več protiteles, s katerimi se telo bori proti okužbi.

Telesna aktivnost pozitivno vpliva na imunski sistem

Mnoge študije kažejo, da na delovanje imunskega sistema vpliva tudi telesna aktivnost. To je pokazala tudi študija, ki jo je izvedla Suzanne G. Leveille z ameriškega Nacionalnega inštituta za staranje. V raziskavo je vključila 1.365 žensk med 55. in 80. letom starosti in nato šest let spremljala njihov življenjski slog. Izkazalo se je, da so imele ženske, ki so bile telesno aktivne, manjše tveganje za razvoj okužb, raka in pljučnih bolezni.

Strokovnjaki so pokazali, da se imunski sistem starejših, ki so telesno aktivni, bolj učinkovito odzove, ko pride v stik s povzročiteljem bolezni. Razlika med telesno aktivnimi in neaktivnimi starejšimi se je odražala v drugačni zastopanosti imunskih celic, in sicer je telesna aktivnost spodbudila število in aktivnost imunskih celic, ki telo ščitijo pred virusnimi in bakterijskimi okužbami ter rakavimi spremembami.

S staranjem se zmanjša tudi učinkovitost cepljenja, saj se imunski sistem na cepivo ne odzove tako močno kot v mlajših letih. Izkazalo se je, da dolgoročno vsaj zmerna telesna aktivnost prispeva k izboljšanju imunskega odziva na cepiva in tako vodi v boljšo zaščito pred škodljivimi virusi in bakterijami.

Pri starejših se priporoča krepitev imunskega sistema z dokazno učinkovitimi in varnimi izdelki

Skozi zgodovino so mnoga zdravila iz domače lekarne vsebovala nekatere vrste gob, in sicer zaradi pozitivnih učinkov, ki jih danes pripisujemo predvsem polisaharidom betaglukanom. Gre za velike molekule sladkorja, ki so sestavni del različnih gob in dokazano spodbujajo delovanje imunskega sistema.

Študiji, ki sta jih norveški in britanski strokovnjaki izvedli na več kot 100 prostovoljcih, sta pokazali, da betaglukani pozitivno vplivajo na delovanje imunskega sistema ter spodbudijo nastanek imunskih celic tudi pri starejših.

Betaglukane lahko zaužijemo v obliki prehranskih dodatkov in eden izmed teh je tudi Imunoglukan P4H®, ki vsebuje betaglukan Imunoglukan iz gobe bukov ostrigar ter tudi vitamin C in cink, ki oba dodatno pripomoreta k ugodnem delovanju imunskega sistema. Imunoglukan P4H® je tudi varen za dolgotrajno jemanje.

Literatura
  • Pinti M. i sur., 2016. Aging of the immune system – focus on inflammation and vaccination. European Journal of Immunology, 46(10): 2286-2301.
  • Faragher R. i sur., 2014. Better immunity in later life: a position paper. Age (Dordr), 36(3): 9619.
  • Bigley A.B. i sur., 2013. Can exercise-related improvements in immunity influence cancer prevention and prognosis in the elderly?
  • Nikolich-Zugich J., 2014. The aging immune system: Challenges for the 21st Century. Seminars in Immunology, 24(5): 301-302.
  • Pae M. i sur., 2012. The role of nutrition in enhancing immunity in aging. Aging and Disease, 3(1): 91-129.
  • Senchina D.S. in Kohut M.L., 2007. Immunological outcomes of exercise in older adults. Clinical interventions in Aging, 2(1): 3-16.
  • Smetana J. i sur., 2018. Influenza vaccination in the elderly. Human Vaccines & Immunotherapeutics, 14(3): 540-549.
  • Fuller R. i sur., 2017. Yeast-derived beta-1,3/1,6 glucan, upper respiratory tract infection and innate immunity in older adults. Nutrition, 39-40:30-35.
  • Gaullier J.M. i sur., 2011. Supplementation with a soluble beta-glucan exported from Shiitake medicinal mushroom Lentinus edodes (Berg.) singer mycelium: a crossover, placebo-controlled study in healthy elderly. International Journal of Medicinal Mushrooms, 13(4):319-326.

 

 

Imunoglukan P4H® ne smejo jemati bolniki s presajenimi organi. Bolniki, ki prejemajo imunosupresivno zdravljenje, lahko jemljejo Imunoglukan P4H® le po posvetu z zdravnikom. Priporočene dnevne količine oziroma odmerka se ne sme prekoračiti.

Prehransko dopolnilo ni nadomestilo za uravnoteženo in raznovrstno prehrano.